Dr. Leo Sylvio Rüdian
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Leo Sylvio Rüdian hat Informatik an der Humboldt Universität studiert. Sein Schwerpunkt liegt im Bereich des Maschinellen Lernens. Im Rahmen seiner Masterarbeit beschäftigte er sich mit dem Fingerprinting von Daten im sozialen Netzwerk Facebook, durch welche Personen deanonymisiert werden können. Im Oktober 2017 wurde ihm der akademische Grad Master of Science verliehen. Herrn Rüdian ist dem Lehrstuhl im Herbst 2017 als wissenschaftlicher Mitarbeiter im Rahmen des Weizenbaum-Instituts für die vernetzte Gesellschaft (Deutsches Internet-Institut) beigetreten. Seit 2020 unterstützt er das KI-Campus-Projekt des Deutschen Forschungszentrums für künstliche Intelligenz (DFKI). Seit April 2022 ist er Teil des Projekts IMPACT und untersucht Möglichkeiten, formatives Feedback automatisiert abzuleiten. Seit 2023 leitet er das Moodlelab an der HU, welches im Rahmen von IMPACT etabliert wurde. Während seiner Studien beschäftigt er sich mit Verfahren des maschinellen Lernens und der Adaption von Lernumgebungen (Learning Analytics und Educational Data Mining). Seine aktuellen Forschungen fokussieren den Bereich der Personalisierung, um Onlinekurse an die individuellen Bedürfnisse der Lernenden automatisiert anzupassen. Hierzu untersucht er kulturelle und persönliche Eigenschaften sowie Lernpräferenzen; deren Modellierung und Nutzung innerhalb von Lernumgebungen. Im Rahmen seiner Dissertation untersuchte er die Generierung von Onlinekursen, um deren Erstellung durch maschinelle Lernverfahren und LLMs zu vereinfachen. Dabei entwickelte er Prototypen für den Bereich des Sprachenlernens und erforschte neue Ansätze der Personalisierung von Lernpfaden. Im Juni 2024 wurde ihm hierfür der akademische Grad Dr. rer. nat. verliehen. |
Veröffentlichungen
Journal Articles by S. Rüdian
Kostenfreie Onlinekurse nachhaltig mit personalisiertem Marketing finanzieren - Ein Vorschlag zur synergetischen Kombination zweier datengetriebener Geschäftsmodelle
HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik, 58(3), 2021
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Conference Papers
Feedback on Feedback: Student’s Perceptions for Feedback from Teachers and Few-Shot LLMs
International Learning Analytics and Knowledge Conference (LAK25), 15, 2025
URL, DOI, RIS, BibTex
A Computerized Adaptive Competency-based Placement Test to Determine the Optimal Entry Point in Online Courses
AIEER workshop at ECAI24 conference, 2024
RIS, BibTex
Rule-based and prediction-based computer-generated Feedback in Online Courses
IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 2024
RIS, BibTex
Performance-Differences in Groups based on Preferences in a Language Learning Online Course
IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 2023
URL, DOI, RIS, BibTex
Auto-generated language learning online courses using generative AI models like ChatGPT [Best Paper Award Winner]
DELFI 2023 - Die 21. Fachtagung Bildungstechnologien, 65-76, 2023
URL, DOI, RIS, BibTex
LSTM Cocktail to generate merged Strategies for Sequencing
International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT23), 2023
RIS, BibTex
Performance by Preferences – An Experiment in Language Learning to argue for Personalization
International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED), 24, 2023
RIS, BibTex
Pre-selecting Text Snippets to provide formative Feedback in Online Learning
International Conference on Educational Data Mining (EDM23), 2023
RIS, BibTex
Computer-Generated formative Feedback using pre-selected Text Snippets
International Conference on Learning Analytics and Knowledge, Arlington, TX, USA, 13-03-2023, 13, 129-131, 2023
RIS, BibTex
Game-Centered Language Learning based on Tasks, Dialogs and Cheating
International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT22), 2022
RIS, BibTex
Predicting Preferences in Online Courses
International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT22), 2022
RIS, BibTex
Generating Sequences for Online Courses using a GAN based on a small Sample Set
International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT22), 2022
RIS, BibTex
Do learners really have different preferences?
International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT22), 2022
RIS, BibTex
Predicting Creativity in Online Courses
International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT22), IEEE, 2022
RIS, BibTex
Challenges of using auto-correction tools for language learning
International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK22), 2022
RIS, BibTex
The relation of convergent thinking and trace data in an online course
Die 19. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), 2021
RIS, BibTex
Using H5P in Exams: A Method to prevent Cheating
International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2021), 21, 2021
RIS, BibTex
Generating adaptive and personalized language learning online courses in Moodle with individual learning paths using templates
International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2021), 21, 2021
RIS, BibTex
Analyzing Student Success and Mistakes in Virtual Microscope Structure Search Tasks
International Conference on Educational Data Mining (EDM21), 2021
RIS, BibTex
Using Data Quality to compare the Prediction Accuracy based on diverse annotated Tutor Scorings
International Conference on Educational Data Mining (EDM21), 2021
RIS, BibTex
Finding the optimal topic sequence for online courses using SERPs as a Proxy
International Conference on Educational Data Mining (EDM21), 2021
RIS, BibTex
10 Items Questionnaire for Norms and Values in Education
International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK21), 2021
URL, RIS, BibTex
The country of origin as indication for cultural norms and values to personalize online courses: A recommendation for future studies
International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK21), 2021
URL, RIS, BibTex
From Learners to Educators - Development of Online Courses by Students for Students
10th International Conference The Future of Education, 2020
RIS, BibTex
Is the context-based Word2Vec representation useful to determine Question Words for Generators?
Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), Raphael Zender et. al. (Hrsg.), GI, 2020
RIS, BibTex
Educational Text Summarizer: Which sentences are worth asking for?
Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), Raphael Zender et. al. (Hrsg.), Gesellschaft für Informatik e.V., 2020
URL, PDF, RIS, BibTex
Automatic Feedback for Open Writing Tasks: Is this text appropriate for this lecture?
Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), Raphael Zender et. al. (Hrsg.), GI, 2020
RIS, BibTex
Educational Chatbot with Learning Avatar for Personalization
AMCIS 2019 Proceedings, 2019
URL, RIS, BibTex
Towards an Automatic Q&A Generation for Online Courses - A Pipeline Based Approach
Artificial Intelligence in Education (AIED), Springer, 2019
URL, RIS, BibTex
Predicting Culture and Personality in Online Courses
SLLL@AIED 2019, 2019
personalization online courses e-learning big five personality culture machine learning
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I know who you are: Deanonymization using Facebook Likes
Workshops der INFORMATIK 2018 - Architekturen, Prozesse, Sicherheit und Nachhaltigkeit, Köllen Druck+Verlag GmbH, 2018
PDF, RIS, BibTex
Tracking the dynamics of SPOC discussion forums: a temporal emotion-topic modeling approach
7th International Conference of Educational Innovation, IEEE, 2018
RIS, BibTex
Comparison and Prospect of Two Heaven Approaches: SVM and ANN for Identifying Students' Learning Performance
7th International Conference of Educational Innovation, IEEE, 2018
RIS, BibTex
Book Chapters
Exploratory and Confirmatory Prompt Engineering
Educational Prompt Engineering, 2024
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Prompt-Engineering zur Generierung von Sprachlerninhalten
Informatik Spektrum, 2024
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Sprachenlernen per KI. Möglichkeiten und Grenzen in der Praxis
Künstliche Intelligenz in der Bildung, Springer, 2023, ISBN 978-3-658-40078-1
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Theses
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